دست‌ها

دست‌هایی که حرف می‌زنند

دست‌ها

دست‌هایی که حرف می‌زنند

دست‌ها

این وبلاگ قراره فضایی باشه برای حرف زدن من. البته نه به وسیله‌ی دهان، بلکه به وسیله‌ی دست‌هایی که تایپ می‌کنند!

بايگاني

genocide

جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷ ق.ظ

این سری پست‌های اینستاگرامو خوندم. داستان دختری نجات یافته از نسل‌کشی رواندا.

یک دو سه چهار پنج شش

و بعد درباره نسل‌کشی رواندا خوندم.

واقعا وحشتناکه. نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیتِ هفت میلیون نفره‌ی یک کشور، به خاطر تبعیض نژادی، در صد روز کشته بشن. اون هم نه فقط توسط نیروهای شبه نظامی، بلکه حتی توسط همسایه، همسر و کشیش کلیسایی که بهش پناه بردن.

و بعد از این فاجعه وقتی کشور به دست نیروهای اقلیتی که روزی قتل عام میشدن میوفته، دو میلیون نفر از همون جمعیت هفت میلیون نفره که حالا شش یا پنج میلیون نفرن، پناه ببرن به کشورهای همسایه. چرا؟ چون دست داشتن در این قتل عام! دو میلیون نفر!! 

در اون نسل‌کشی به کلی دختر و زن تجاوز جنسی میشه توسط مردهایی که اکثرا ایدز داشتن و حاصلش میشه تولد بیست هزار بچه!

و وحشتناک‌تر اینکه سازمان ملل می‌بینه و اطلاع داره از این اتفاق بزرگ ولی هیچ مداخله‌ای نمی‌کنه!

نوشته بود همه‌ی اینها ریشه در تبعیض نژادی داره. مثل اینکه رواندا قبلا مستعمره‌ی آلمان بوده و بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و در راستای تقسیم مستعمراتش، رواندا تحت استعمار بلژیک درمیاد. و بلژیک هم با وضع قوانینی، تبعیض نژادی بین دو قوم اصلی کشور رو رقم می‌زنه. مثلا توی شناسنامه‌ها قومی که مردم بهش تلعق دارن هم نوشته میشده.  قوم اقلیت از مزایای شغلی، تحصیلی و زندگی بهتری بهره‌مند میشدن و این باعث شده کلی عقده در قوم اکثریت شکل بگیره. البته قوم اقلیت مظلوم نیست. کل ملت رواندا مظلوم هستن که بازیچه‌ی دست استعمارگراشون شدن و این اختلافات ریشه‌ای بین مردمشون به وجود اومده.

از کی شد که دنیامون سیاه شد؟ کثیف شد؟ ترسناک شد؟ از وقتی قابیل هابیلو کشت؟؟ یا اصلا از وقتی خلق شدیم قرار بود اینقدر سیاه کنیم روزگارمونو؟

نظرات (۲)

🧡 💚 💙
از همین بولد شدن قضیه خاشقچی هم مشخصه دنیا و ابزار حقوق بشر و سازمان ملل و رسانه ها چقدر کثیفن و نباید بهشون اعتماد کرد...این موضوع مهم بود ولی نه وقتی که ظلمهای بزرگتر و فجیع تری در گوشه گوشه دنیا رقم میزنن و با قدرت رسانه حتی کسی خبرش رو هم نمی‌شنود...
پاسخ:
بله، دقیقا 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی